"Arkitekt"

Jag har hittat ett nytt intresse. Ni kanske kommer ihåg när jag, för några dagar sedan, berättade om mitt beroende att sitta framför hemnet.se och kolla på lägenheter?! Nu har jag tagit steget längre, jag har nämligen börjat med att rita om planlösningarna på vissa lägenheter. Efter mitt missnöje över att de flesta planlösningar är trånga och inte alls luftiga tog jag saken i egna händer. Nu kopierar jag över planlösningarna från hemnet.se till paint och ritar om så som jag skulle vilja att det såg ut om jag bodde där. Jag vet att det är lite oprofffsigt att använda mig av paint, men jag har inte hunnit skaffa något bättre alternativ på min nya dator. Här kommer ett litet smakprov, hehe skratta inte!

image503
(före)                                                            (efter)

Kommentarer
Postat av: Thomas

Det ÄR roligt att designa hus och lägenheter. Jag her precis kastat mängder med ritningar på saker som jag gjort. Allt ifrån somamr stugor till hyreshus. (man kan inte spara på allt)

Angående bilden du gjort så har jag några funderingar. Nu förstår jag att det bara är gjort för skojs skull och inte gjort för att vara så. Köks ön i mitten, klarar golvet av den extra vikten som blir centrerad ljust där, är det bärande väggar du slår ner etc. Men i allafall. Enligt bilden kommer köksdelen bli nästan störe än vardagsrummet. Rent praktiskt är det inte bättre att skippa köksön och göra en annan lösning?

Sovrummet är en bra ide, men vad är det för vägg mot entrén? "Walking closet"? Hade nog blivit bättre med en vägg av garderober. Finns ju snygga med skjutdörrar med speglar. Eftersom rummet/en är så små så behövs speglar för att göra dem större. Tex, garderober längs köksväggen, sängen mot trapphuset, tv på motsatta väggen.

Det är skoj med att leka med tanken på det här sättet. Många nya ideer föds speciellt när man är flera stycken som lämnar förslag så får man olika vinklar på samma objekt.

2008-01-17 @ 12:05:56
Postat av: Sandra

Till Thomas:

Jag gillar skarpt dina kommentarer. Det är bra att få respons på det man gör/skriver. Angående min skiss så har jag inte ägnat en tanke på bärande väggar och liknande, det är helt och hållet baserat på min personliga smak. Det är inte ens skalaenligt. Tanken var att jag ville öppna ytor, och det tror jag att jag lyckats ganska bra med.

Väggen mot entrén i sovrummet ska likna ett "walk in closet", idén är hämtad från lite olika trender jag sett i lägenheter på sista tiden. Ville skapa något trendigt och läckert. Så skulle jag vilja ha i mitt sovrum en dag, en avskilt vägg eller liknande som fungerar som en garderob man kliver in i. Idén med glasdörrar fungerar bra i hallen tycker jag, att ha det i sovrummet är mest porrigt, haha.

2008-01-17 @ 14:32:37

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback