Bianca i Insider

Nu är inte jag rätt person att dömma någon som jag varken känner eller egentligen vet bakgrund om, men efter att ha sett föregående veckas Insider samt kvällens program kan jag bara inte hålla käften.

Fall: 18-åriga Bianca har fortfarande ingen lösning på den akuta bostadssituationen för sig själv och sonen Djibril, 10 månader. De bor för närvarande på ett hotell i Stockholm och Socialtjänsten i Skärholmen har tagit på sig att betala för den närmaste veckan. Men någon långsiktig lösning är inte i sikte. (Text tagen från
www.tv3.se/insider)

Jag tycker först och främst att det är helt oacceptabelt för en, då 17-åring, att ta beslutet om att behålla och föda ett liv till denna värld utan "livlinor" eller andra "försäkringar" som garanterar trygghet och säkerhet för främst barnet. Som sagt är jag inte insatt i hennes bakgrund och varför hon står på gatan med sin son, men oavsett under vilka omständigheter det skedde så har man som mamma och människa ett ansvar. Hur kommer det sig att hon inte kan ta han dom varken sig själv eller sin son? Oavsett om hon blivit lämnad av barnets pappa eller inte har släktingar som kan hjälpa henne så har hon ett ansvar.
Sen håller jag självfallet med om att de som är svaga ska få hjälp av samhället, där kan stor kritik riktas till komunen/erna.
Men det som gör mig mest förbannad är att Bianca som är bostadslös, som enligt mig till viss del också ansvarslös, kan stå i tv rutan och vara mest bekymmrad om vart hon ska ställa julgranen (för det är så trångt på hotellet hon bor på nu) och hur hon ska julpynta. För fan! Det finsn vell värre saker att bekymmra sig om för hennes del! Undrar verkligen när hon gjorde sin reality check senast, om hon ens gjort någon sådan?! Vilken liten skitunge, välkommen till the real life!!!

Kommentarer
Postat av: bella

Kul att du skriver om detta. Såg på Insider förra veckan och blev asförbannad. När man har bestämt sig för att föda ett barn, ska man innan ha sett till att man har möjlighet att ge sitt barn de bästa möjligheter. Bostad, ett tryggt hem ska vara en självklarhet och fixat långt innan ett barn kommer in i bilden. Utbildning och arbete borde även vara en förutsättning. När hon gjorde sitt val hade hon inget av detta. Hur kan hon nu stå och kräva av samhället att hon ska "få" allt detta. Ansvar människa! ens eget ansvar. Jag är "bostadslös" (bor hemma) och gör mina val efter de möjligheter jag har. Man måste anpassa sig till samhället hur pissigt man än tycker att bostadssituationen är, jobbmarknaden osv, det är lika för alla.. ah, nu fick även jag ut lite frustration! :)

2008-12-04 @ 08:49:46
Postat av: Jag

Tack för att någon ser den rätta sidan av denna historia. Det är nåt skumt med det här. Vi får aldrig veta varför hon inte kan få hjälp av någon släkting, eller fadern till sonen kan väl ta sitt ansvar. Hon ska gå före i bostadskön också, vad mer kan man egentligen göra, dom kan ju inte börja vräka folk bara för att hon måste ha en bostad omedelbart. Nej hon skulle behöva sig en ordentlig lektion i hur livet fungerar. Man kan inte bara skaffa barn och sen ska bostad och pengar börja rasa in. Det där barnet borde inte kommit till världen än på några år.

2008-12-10 @ 11:03:31
Postat av: Anna

Ursäkta mig men hur kan ni säga sådana taskiga saker? Självklart är det bra om man har en inkomst när man skaffar barn men idag så finns det knappt några jobb i Sverige!!!!!!!!! Det blir heller inte bättre för att regeringen är skit här heller.....

Jag är 21 år och ska ha barn till sommaren. Om jag skulle vänta tills den ekonomiska krisen försvinner så skulle jag behöva vänta med barn i flera år och jag vill inte vara en gammal kärring över 35 år när jag får mitt första barn! Då är ju också risken väldigt stor att man inte får några barn.

Man betalar ju skatt för att få hjälp om något händer....

Jag tänker fortsätta mina studier efter födseln och min sambo försörjer oss den första tiden.

Tala inte illa om någon om allt inte har framgått.



2008-12-20 @ 20:26:54

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback