Bojkotta OS 2008??

Det talas mycket om att världen är på gång att bojkotta OS i Beijing om inte Kina går in och "fixar till" krisen i Burma. Kommer inte att ske mina kära vänner! Det är bara tomma ord som media präntar in i tidningarna som huvudrubriker för att sälja fler lösnummer. Allt i denna värld handlar om pengar, på gott och ont. OS arrangörerna har kontrakt med det amerikanska tevebolaget CNN som äger sändningsrättigheterna som i sin tur har kontrakt med sponsorer som i sin tur har kontrakt med de tävlande. De som fortfarande sitter och är övertygade över att det går att bojkotta OS så har det rätt...i teorin. Självklart går det att bojkotta OS, det hända senaste vid något OS i Japan för flera år sedan (har jag för mig). Idag finns det så mycket mer pengar som kretsar kring OS att jag menar på att det i praktiken skulle vara helt omöjligt att bojkotta ett OS idag. Tänk er själva vad som skulle hända om de tävlande inte ställde upp i OS. De tävlande är reklam, de är pengar. Kontrakt kommer att rivas, idrottare kommer att försvinna ur "marknaden" pga att det inte kan finansiera sig själva längre. Vem vill skriva kontrakt med någon som bryter mot ett? Nej, ingen! Och inte heller skulle det gå om man vände på det och sponsorerna drog sig ur, de har ju kontrakt med  tvbolaget som inte heller "kan" dra sig ur för att de har köpt rättigheterna till OS. Förstår ni grejjen? Till er som inte hajjar kan jag visa denna penning utveckling:

Licensavgift för sommar OS
1968 - 9 750 000 US dollar
1976 - 32 862 000 US dollar
1984 - 286 314 000 US dollar
1992 - 640 000 000 US dollar
2000 - 1 331 000 000 US dollar
2008 -16 000 000 000 US dollar (beräknat)

Kan ni fatta 16 miljarder dollar, det går bara inte att rubba på så mycket pengar hur som helst. Jag tror inte ens att den tragiska krisen i Burma kan ändra på det faktumet!

Kommentarer
Postat av: Thomas

Inte för att vara grinig men BBC är engelskt. CBS, CNN etc är amerikanska....
Klart pengar styr, efter ett antal år ute in "den riktiga världen" med jobb och personlig inblick i vanliga människors öden och politikernas cirkuskonster så inser man att allt, precis ALLT handlar om pengar.


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback