Elstimulering

Klockan 9.00 var jag i skolan för att vara med i ett test jag blivit antagen till. Jag är med i kontrollgruppen vilket går ut på att jag under 2 ggr med ca 5-6 veckor mellanrum gör ett test på mina vader. Idag var alltså första gången så det var lite spännande. I tre timmar fick jag ligga på en brits med hela vaden fixerat i en ställning som rörde foten i olika vinklar samtidigt som vaden stimmulerades med elimpulser. Jag får en ersättning på 1500kr, för "besväret" att jag tar mig den tiden att göra testet. Lättförtjänta slantar för ett roligt och intressant test. Bilderna nedan visar vart alla elektoder suttit, det är viktigt att jag fyller i dessa cirklar fram till nästa test så att de kan sätta elektoderna på samma ställe.



(Klicka på bilden för förstoring)


Här kommer en närmare beskrivning på studien och testet:

Många vardagsrörelser och de flesta idrotter ställer höga krav på muskelstyrka. Excentrisk styrketräning(när musklerna arbetar under förlängning) har visat sig ge större förbättringar i både koncentriskt (när musklerna arbetar under förkortning) och excentriskt muskelarbete jämfört med motsvarande mängd koncentrisk styrketräning. Excentrisk styrketräning har visat sig kunna såväl minska pågående sensmärtor som förebygga skador i muskelsenkomplex och används numera ofta som en del av förberedelsen inför tävlingssäsong. När träningen utförs under endast några veckor tros styrkan förbättras framförallt på grund av en förbättrad neuronal aktivering av muskulaturen. En ökad insikt i mekanismerna genom vilka den excentriska träningen åstadkommer förbättrad neuronal aktivering kan ge underlag till idéer om bättre tränings och rehabiliteringsmetoder.


Syftet med denna studie är därför att undersöka neuronala anpassningsmekanismer efter en period av excentrisk styrketräning.


Du som deltar i denna studie kommer att inbjudas till ett förtest där vi kommer att mäta din styrka i vadmusklerna och även undersöka reflexer i vadmusklerna. Reflexer kommer att utlösas via upprepad elstimulering av tibialisnerven i knävecket. Elstimuleringen är ofarlig men kan göra ont under en bråkdel av en sekund (1ms). Efter det första besöket på laboratoriet kommer du att lottas till att tillhöra antingen en kontrollgrupp eller en träningsgrupp. Om du tillhör kontrollgruppen kommer du att ombes bibehålla din aktivitetsnivå och återkomma om ca 6 veckor för ett eftertest som är identiskt med förtestet. Om du lottas till träningsgruppen så kommer du att inbjudas till styrketräning av lår och vader, 3 ggr/v i 5 veckor och ca en vecka efter avslutad träning till ett eftertest som är identiskt med förtestet.


Ersättning utgår för fullföljt deltagande i studien (kontrollgruppen 1500kr och träningsgruppen 5000kr).


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback