En lärorik dag

Jag har lärt mig följande idag: Hur man tvättar en bil och vad "GDS-station" betyder.
"GDS" står för "Gör det själv", som i tvätta bilen själv. Och det var precis det vi gjorde idag. Vi åkte till en mack som hade en GDS-station.

Hur man tvättar en bil:
Först fick jag gå lös med avfettings medel på hela bilen vilket ledde till kramp i handen. Då fick Alexander ta över. Därefter på med högtrycken för att spola bort allt smuts. Efter att ha tjatat och tjatat fick jag äntligen hålla i högtryckssprutan och då var jag nära på att trilla omkull av trycket. Jiesses, någon kunde vell ha förvarnat? Såpp då vart det klart, trodde jag. Men icke då. Dags för svamparna och bilshampoo. Mycket vitktigt är att man sköljer av svamparna ofta så att det inte kommer in smågrus som kan leda till repor i lacken. Sedan på med högtrycken igen. Och nu vart det klart på ritkigt! Eller igentligen ska man helst torka av den blöta bilen med en trasa för att det inte ska bli kalkfläckar, men busungar som vi är så struntade vi i det. Hoppas inte vår vän Sebbe läser detta, han skulle gå i taket.


Så här ser det ut i ett GDS garag


Före och efter. Visst blev den ren och snygg?


Jag sprutar på avfettningsmedel och Alexander går på med högtrycken

När bilen var ren och klar bestämmde vi oss för att åka och fika i varamon. Först körde vi förbi Östenssons och handlade lite smörgåsar, dricka och bullar, sedan bar det av till varamnon. Vi försökte tappert sitta ute och fika men det blev way to cold så vi fick sätta oss i bilen och mysa istället. Vi fick dock parkera om bilen så att vi fortfarande fick vår utsikt mot vattnet. När vi fikat klart, och ätit de mest fantastiska kokosbullarna ever, körde vi en liten sightseeing i motala. Tyvärr gick det rätt fort, motala är inte allt för stort. Den största sightseeing grejjen var nog ändå den nyöppnade godisbutiken som har hela 500 olika sorter godisar. Och det fanns verkligen mycket att välja på där, även sockerfria alternativ.

Nu är den stora frågan vad vi ska äta för middag, pizza eller asiatiskt?


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback