SM 3:a

Lördagen den 22 juli kl (ca) 16:10 sprang jag i mål i Eskilstuna och därmed tog brons i sprint SM i triathlon.

När jag vaknade på morgonen var jag sjukt nervös, idag var det tävlinsdag. Eftersom våren och sommaren har varit kantad av halsfluss och penicillin vilket inneburit minskad och utebliven träning var jag verkligen extra nervös. Det var min första tävling för denna denna sässong.
Jag var tvungen att kolla igenom packningen både en och två gånger för att försäkra mig om att allt fanns med; Våtdräkt...check, tävlingsdräkt...check, löpskor...check, brillor...check, vasselin...check, cykelskor...check. Ja, ja hade lyckats packa ner alltihopa, vilken tjej!
Innan vi (jag, mamma, pappa, farmor och farfar) packade in oss i bilen för att köra till Eskilstuna åt jag en rejäl frukost.
Efter en dryg timmes bilfärd var vi framme i Eskilstuna. Vi packade ur cykel och traskade ner till tävlingsområdet. Det var en härlig kännsla att se området där det kryllade av publik och tävlande. Vid tävlingskanselit hämtade jag ut mitt startnummer och gick för att checka in cykelni växlingsområdet. I triathlon finns det många regler som måste följas, därför är de noga med att kolla igenom cykeln så att allt stämmer. Cykeln måste ha en särksillt utväxling om man är junior och när det är drafting (som det var på tävlingen) är det viktigt att tempostyret inte är längre än det vanliga styret. Allt för att gynna säkerheten!
Cyklen gick igenom och jag gick till min plats för att ställde upp cyklen och fixade med löpskor och våtdräkt. När allt var på sin plats tog jag med cyklen ur området igen för att värma upp samt kolla cykelbanan. När det var klart ställde jag in cykeln igen och så var det bara att invänta tävlingsstart. 14.30, 15 min innan start, tog jag med mig min våtdräkt, badmössa och mina simglasögon och gick ner till simstarten för att checka in mig själv.

45563-138
Här är jag 15 min innan start. Har precis gjort de sista förberedelserna i växlingsområdet och ska ner till starten och få på mig min våtdräkt.

14.45 gick starten och alla började plaska iväg, vilken röra! Det sparkades och det viftades med armar, det var rena kriget (som alltid!). Jag fick snabbt en bra placering bakom fötterna på Lina Karlsson och jag höll hennes tempo alla de 750m runt bojarna och tillbaka in till land. När jag kom upp ur vattnet och kollade på min pulsklocka insåg jag vad jag hade gjort, jag hade simmat mycket bra, mycket snabbt.

45563-140
Jag i den gröna badmössan närmast kameran, bara sekunder inna start. Adrenalinet pumpar!

Jag gjorde en någorluna snabb växling till cykeln och trampade iväg. Fick snabbt nys om en klunga och hängde på, men de åkte på tok för snabbt och jag flög av som en vante efter ca 4km. Det kom ett par klungor till men jag hade lagt för mycket energi på simningen och det fick jag äta upp nu. Cykel är min svagaste sida och det glänste jag rejält med under de 20km långa loppet.


45563-142
Jag (ensam) på cyklen.

Trots den dåliga cykelinsatsen tog jag nya tag och begav mig ut på löpningen. Det var 5km till mål och banan var uppdelade på 2st 2,5km varv. Första varvet gick hyffsat bra och jag tog in flera sekunder på mina konkurrenter men när jag gick ut på andra och sista varvet stumnade mina lår och vader rejält. All löpteknik var som bortblåst och jag sprang enbart för att ta mig i mål och för att fajstas om en bronspeng.

45563-143
Jag på upploppet.

Väl i mål "kollapsade" jag i skuggan och försökte återställa kroppen med vatten. Löpningen hade varit tung, mycket pga solen som gassade på oss när vi sprang, så att sitta i skuggan var rena paradiset. Trots ett sissodär genomfört lopp var jag nöjd och lycklig över resultatet och över att ha kommit i mål. Att komma 3:a på ett SM är inte fy skam och att ha simmat så ens konkurenter fått myror i skallen var bara hur härligt som helst!

Åkte direkt till Motala efter tävlingen och hälsade på mina vänner. Det blev en trevlig blixtvisit, för redan på tisdag morgon var jag tillbaka i Stockholm för att jobba.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback