Modelexikon - L

Designers, märken och modehus - det är många namn att hålla reda på i modevärlden. För att underlätta har modemagasinet Elle sammanställt en guide där vi får veta lite mer om de viktigaste internationella aktörerna. Med hjälp av Elle har jag nu valt mina favoriter och idag har jag hittat två godbitar under bokstaven L.


Luella Bartley
Brittiska Luella Bartley var tidigare moderedaktör på brittiska Vogue innan hon bytte inriktning och blev designer i stället. Debuten kom under London Fashion Week i februari 2000 och hyllades av medierna och trendkänsliga kändisar. Hennes stil är enkel, hon gör tjejiga baskläder med en sorts ?retro?-känsla. Eller som hon själv uttryckt det: ?Jag gör kläder man kan bli full och ramla omkull i ?? Mest känd är hon dock för sina väskor, som hon började designa tillsammans med Mulberry.
Privat lever Luella Bartley tillsammans med modefotografen David Simms.
www.luella.com

Louis Vuitton
Förmodligen ett av världens mest kopierade varumärken. Originalets historia börjar dock redan 1854, då det franska väskföretaget grundades. Genom åren har den ena exklusiva klassikern efter den andra lanserats. 1998 började amerikanen Marc Jacobs hos företaget som designchef och samma år kom också den första prêt à porter-kollektionen.
1987 blev Louis Vuitton en del av LVMH, världsledande företagsgrupp när det gäller lyxprodukter.
www.louisvuitton.com


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback